Re:start Lost & Found

Zondag 2 april gaat Rein den Hertog de gelijkenis van de verloren zoon behandelen.

Een vader met 2 zonen, waarvan de jongste alvast zijn erfenis pakt en de wijde wereld intrekt. Daar leeft hij een YOLO leven en eindigt uiteindelijk tussen de varkens. Hij is alles kwijt, bedenkt dat het zo niet langer kan en gaat terug naar huis, omdat daar wel eten en liefde te krijgen is. Bij zijn thuiskomst wordt uitbundig feest gevierd. Iedereen is blij dat hij na jaren weer thuis is! Zou je denken..

We gaan de gelijkenis bekijken vanuit het perspectief van de oudste broer. Want de oudste broer is helemaal niet blij. Hij is boos en vind dat hij ook zo’n feest verdiend. Hij is immers al zijn hele leven trouw geweest aan zijn vader. Waarom kan hij niet blij zijn voor zijn kleine broertje, maar is hij jaloers op de aandacht die zijn broertje krijgt?

Misschien herkennen we ons wel in de oudste broer. Waarom lukt het hem/haar wel en mij niet? Ik werk er al mijn hele leven voor! Jaloers zijn op een ander zijn geluk of het de ander misgunnen.

Via social media zien we vaak alleen de leuke dingen van mensen en lijkt iedereen altijd happydepeppie. Dat wil jij ook, maar heb je niet. Is dat zo? Zijn we niet te druk bezig met de ander, waardoor we zelf niet meer zien wat we wél hebben? De oudste broer zag niet dat hij het voorrecht had zijn hele leven al bij zijn liefdevolle vader te zijn.

Zondag 2 april meer over de oudste broer! 19.30 uur, Jeruzalemkerk met Rein den Hertog.

Lost Found Website

De Hoeksteen